ЩОДО ПОНЯТЬ «БАГАТОВІДОМЧА ВЗАЄМОДІЯ» І «БАГАТОСЕКТОРАЛЬНА ПІДЗВІТНІСТЬ» В КОНТЕКСТІ ПРОТИДІЇ ТУБЕРКУЛЬОЗУ В УКРАЇНІ

0
800

Пропонуємо вашій увазі програмну статтю до створення Національної платформи об’єднаних зусиль у протидії туберкульозу в Україні Сергія Борткевича, секретаря координатора Національної платформи, співголови Всеукраїнської Коаліції «Зупинимо туберкульоз разом, магістра управління, м. Київ.

Суспільство складається із трьох секторів: держава, бізнес та громадянське суспільство, тобто організації громадянського суспільства та неурядові організації.  Таким чином, сутність поняття «багатосекторальна підзвітність» означає, що ці три сектори суспільства мають бути залучені до вирішення проблеми туберкульозу. Однак, це поняття не розкриває механізму взаємодії зазначених секторів, оскільки практично не враховує багатовідомчий характер державного сектору.

Методологічно некоректно застосовувати поняття «багатосекторальної підзвітності» у протидії туберкульозу у відриві від поняття «багатовідомча взаємодія». В такому випадку не враховується важлива рекомендація Глобальної стратегії щодо багатогалузевого підходу. Мова повинна йти спочатку про налагодження взаємодії між різними органами влади, які не належать до медичної сфери, однак можуть, в силу певних ознак і функцій, залучені до реалізації загальнодержавних заходів протидії туберкульозу, а вже потім – про їх підзвітність спільно із іншими секторами за другий базовий елемент Глобальної стратегії – «Сильна політика і підтримуючі системи».

В Україні це 22 центральних органів державної виконавчої влади та відповідні їм органи влади на місцях та органи місцевого самоврядування, а саме: соціальної політики, освіти і науки, оборони, внутрішніх справ, з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб, культури,  молоді, спорту, екології,  інфраструктури,  регіонального розвитку, житлово-комунального господарства, інформаційної політики, юстиції, міграційної служби, надзвичайних ситуацій,  ветеринарної справи, з питань праці.

Принцип галузевого управління складним соціальним об’єктом, якими є епідемії туберкульозу, зокрема суто медичний підхід до аналізу епідеміологічних показників перешкоджає своєчасному прогнозуванню перспектив розвитку епідемії та розробці відповідного плану національної міжвідомчої протидії його викликам, внаслідок чого епідемія туберкульозу залишаються надзвичайно загрозливими не тільки для життя та здоров‘я наших громадян, а, за великим рахунком, надає підстави вважати цю ситуацію, як загрозу національній безпеці української держави, становить перешкоду на шляху до міжнародної інтеграції України.

Визначення дій різних міністерств потребує прихильності і управління з боку найвищих рівнів Уряду. Це повинно знайти своє вираження в забезпеченні адекватними ресурсами та підзвітності за оптимальну і комплексну клінічну допомогу; в захисті від катастрофічного економічного тягаря через хворобу; в соціальних практичних заходах, спрямованих на зменшення вразливості до цієї хвороби; і в захисті і зміцненні прав людини.

Зрештою, мова йде, в першу чергу, про розбудову засад соціальної профілактики туберкульозу, тобто про необхідність формування в державі комплексу соціально-економічних заходів щодо покращення умов та способу життя, навколишнього середовища, виховання тощо, спрямованого на створення умов, що унеможливлюють появу нових випадків інфікування туберкульозом, а також передбачають здійснення діяльності, спрямованої на послаблення негативного впливу хвороби на громади та українське суспільство як соціальної системи загалом.

За умов такого комплексного підходу, профілактика у сфері запобігання поширенню туберкульозу буде здійснюватися шляхом виявлення, усунення або нейтралізації причин та умов, що підтримують персистенцію його біологічного збудника серед представників окремих соціальних груп та серед широких верств населення. Переформатування державного управління в сфері протидії туберкульозу, з огляду на особливу його соціальну небезпеку, має полягати в тому, що  державна та місцеві політики в цьому напрямку повинні вирішувати завдання досягнення взаємодії і координації зусиль різних органів державної влади і місцевого самоврядування з метою сприяння усуненню докорінних соціально-економічних причин поширення зазначеної епідемії.

Також підзвітність не може бути досягнута без наділення різних заінтересованих органів влади відповідними повноваженнями, тобто нормативно-правового закріплення та забезпечення їх участі у здійсненні загальнодержавних  заходів протидії туберкульозу.

Отже послідовність процесу виглядає наступним чином:

  1. Визначення повноважень різних заінтересованих органів влади у загальнодержавних заходах із протидії туберкульозу.
  2. Нормативно-правове забезпечення участі різних заінтересованих органів влади у загальнодержавних заходах із протидії туберкульозу.
  3. Встановлення механізму міжвідомчої взаємодії у визначеній сфері.
  4. Визначення порядку організації і здійснення багатовідомчої та багатосекторальної підзвітності в контексті загальнодержавної політики проти дії туберкульозу.

Висновок: основу багатовідомчого та багатосекторального підходу до протидії туберкульозу має становити принцип «багатовідомчої і багатосекторальної взаємодії», а «багатовідомча і багатосекторальна підзвітність» може бути лише наслідком та підсумком успішної взаємодії всіх заінтересованих у вирішенні проблеми сторін.

Сергій Борткевич, секретар координатор Національної платформи, співголова Всеукраїнської Коаліції «Зупинимо туберкульоз разом, магістр управління, м. Київ.

 

Також, з із більш докладнішою інформацією про Національну платформу об’єднаних зусиль у протидії туберкульозу в Україні, можна ознайомитись на сайті  БО «Українці проти туберкульозу» 

Запрошуємо Вас приєднатися до Національної платформи шляхом заповнення форми, яка додається нижче, або за посиланням 

Заповнюючи цю форму, Ви засвідчуєте, що ваші персональні дані добровільно надаються організації з подальшим занесенням до бази персональних даних організації, а також підтверджуєте, що організація отримала ці дані правомірним чином та володіє ними на законних підставах. Ви погоджуєтесь на обробку організацією ваших персональних даних з метою забезпечення вашої добровільної участі у Національній платформі.

На даному етапі Національна платформа не передбачається під державну реєстрацію як формальна організація, тож форма реєстрації не передбачає жодних зобов’язань, пов’язаних із членством, а лише засвідчує прихильність до її мети та завдань.

Запрошуємо Вас приєднатися до Національної платформи шляхом заповнення форми, яка додається, або заповненням Форми приєднання – за посиланням  

Також просимо поширити відповідну інформацію серед фахівців, яких зацікавить питання долучитися до участі в Національній платформі з метою покращення епідеміологічної ситуації з туберкульозом в Україні

БО «Українці проти туберкульозу» https://stoptb.org.ua/