Відкритий лист телевізійному каналу UA:ПЕРШИЙ

0
1032

Телевізійному каналу UA:ПЕРШИЙ

Копія:
ЗМІ українські та закордонні,
Народні депутати України,
Офіс Президента України
Кабінет Міністрів України,
МОЗ України,
Міжнародні та українські партнерські організації,
Заінтересовані особи

Шановні добродії!

Висловлюємо вам свою повагу та звертаємося із наступним.

9 жовтня 2019 року на телевізійному каналі UA:ПЕРШИЙ гостем програми «Тема дня» був Голова правління благодійної організації «100% життя» Дмитро Шерембей. Серед інших коментарів, наданих згаданим паном в ході програми, був, зокрема і такий, який ми наводимо нижче мовою оригіналу:

«Желание реанимировать СЭС это желание реанимировать СССР. Делает это госпожа Ольга Голубовская, которая работала при Богатыревой и по сути всего добивалась при Богатыревой, которая является частью команды Богатыревой и которая реально ее подруга. Если проще сказать. Я думаю, что у нее самой можно спросить что она думает о Богатыревой, ее команде и управлении. Я думаю, что она откровенно должна людям об этом поведать. Так вот именно этот человек делает попытки реанимировать этот труп под названием СЭС, только намазав на него еще какие-то мысли, которые его приукрасят. СЭС это простая пылесос, который пылесосил у предпринимателей и у людей деньги по всей стране. И все. Мы унаследовали его от Советского Союза. Для нас это очень важный и чувствительный момент».

Хочемо зазначити, що Дмитро Шерембей, не маючи фахової освіти, в ефірі 1-го національного телевізійного каналу фактично поширив недостовірну інформацію, хоча і має безперечне право висловлювати свою особисту думку. Тим більше, він не мав права фактично поливати брудом та ще й позаочі високого професіонала із світовим ім’ям, якою є вчений-інфекціоніст, доктор медичних наук, професор Ольга Голубовська. Цей факт обурив медичну та пацієнтську спільноти.

Однобоке висвітлення проблеми, вочевидь, носить заангажований характер, та має на меті завадити відновленню системи профілактики та протидії поширення інфекційних та неінфекційних хвороб в країні, яка буде позбавлена будь-яких корупційних ризиків, і є важливою частиною національної безпеки будь-якої країни світу.

Просимо оприлюднити цю інформацію у прямому ефірі телеканалу UA:ПЕРШИЙ та надати можливість виступу за цією тематикою фахівцям.

Також пропонуємо ознайомитися із фаховим висновком, зробленим з обговорюваного питання кандидатом медичних наук, Заслуженим лікарем України Наталією Кожан (додаємо).

– ГО “Національний рух «За трансплантацію»,

– ГО «Експертна спільнота пацієнтів України»,

– БО «Українці проти туберкульозу»,

– ГО Всеукраїнське товариство гемофілії

ДОДАТОК ДО ЛИСТА

Критична епідемічна ситуація в країні, яка триває вже декілька років, потребує швидких та ефективних рішень Міністерства охорони здоров’я України.

Питаннями епідемічної безпеки наразі займаються багато установ та організацій, дотичні функції розпорошені: Центр громадського здоров’я МОЗ України, регіональні ЦГЗ, Держпродспоживслужба та її територіальні органи, лабораторні центри МОЗ, управління охорони здоров’я, первина ланка лікарів, на яку поклали епідрозслідування спорадичних випадків (і яка ними насправді не займається).

Зараз очевидно, що разом з негативними моментами, пов’язаними з СЕС, була повністю знищена система епідеміологічного нагляду. Але одразу хочемо зауважити, що розмови про наміри МОЗ щодо відновлення Держсанепідслужби є недостовірною інформацією.

Вкрай необхідно впорядкувати систему епідеміологічного нагляду, створивши уповноважений орган профілактики і контролю захворюваності із державною вертикаллю, який, на відміну від СЕС, буде позбавлений будь-яких корупційних ризиків: жодних дозвільних документів не видаватиме, перевірок суб’єктів господарювання не здійснюватиме. Одночасно його працівники не будуть статистами (як це зараз відбувається). Національному CDC (відповідно до напрацювань робочої групи) будуть надані законодавчі повноваження, які убезпечать його фахівців від недопущень до проведення епідеміологічних розслідувань чи отримання неправдивої інформації, будуть надані механізми реального впливу для припинення поширення хвороб.

Ми також бачимо необхідність надання органам місцевого самоврядування важелів для впливу на санітарний стан територій та об’єктів, покладений на них законодавством. Децентралізація інспекційної складової, яка була (на нашу думку невдало) покладена на Мінагрополітики, а тепер на Мінекономіки дасть можливість місцевим органам контролювати стан дотримання санітарних вимог у школах, садочках, на підприємствах, об’єктах соціально-побутового обслуговування та інше. Муніципальні санітарні інспекції (повноваження яких також буде передбачено законодавством) не будуть відірвані від проблем громади, будуть швидше реагувати на її потреби.

Створення дієвої системи епідеміологічного нагляду – це питання національної безпеки, питання пріоритетне для Міністерства. Завдання держави – зберегти мільярди гривень громадян, які вони не витрачатимуть на лікування. Це реальна ціль і вона буде реалізована.

Також, важливість державної санітарно-епідеміологічної служби полягає в наступному:

· здійснення державного санітарно-епідеміологічного нагляду;

· визначення пріоритетних заходів у профілактиці захворювань, а також у охороні здоров’я населення від шкідливого впливу на нього факторів навколишнього середовища;

· вивчення, оцінка і прогнозування показників здоров’я населення залежно від стану середовища життєдіяльності людини, встановлення факторів навколишнього середовища, що шкідливо впливають на здоров’я населення;

· підготовці пропозицій щодо забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення, запобігання занесенню та поширенню особливо небезпечних (у тому числі карантинних) та небезпечних інфекційних хвороб;

· державному обліку інфекційних і професійних захворювань та отруєнь;

· надання рекомендацій державної санітарно-епідеміологічної експертизи щодо об’єктів поводження з відходами.

Важливим напрямком діяльності СЕС було розроблення заходів по профілактиці професійних захворювань, розслідуванні причин їх виникнення і розробці заходів, спрямованих на покращення умов праці, розробка фізіологічних норм для шкідливих професій, рекомендацій по організації праці, відпочинку та термінів виходу на пенсію. Був створений перелік професій з важкими та шкідливими умовами праці.

Жорсткий контроль здійснювався за профілактикою інфекційних та неінфекційних захворювань серед дітей та підлітків, шляхом контролю за станом імунізації, своєчасним виявленням хворих на інфекційні захворювання, проведенням протиепідемічних заходів в вогнищах інфекційних хвороб, станом здоров’я: виявленням соматичних захворювань, стандартизації параметрів навколишнього середовища в дитячих дошкільних, навчальних закладах. Контролювалось виготовлення меблів, одягу, взуття, іграшок, шкільного приладдя для дітей та підлітків.

Для профілактики внутрішньолікарняних інфекцій та контролю за антибіотикорезистентністю були створені в закладах СЕС спеціальні підрозділи, які здійснювали моніторинг за антибіотикорезистентними штамами та розробляли заходи по попередженню їх виникнення. Навчали керівників ЗОЗ, лабораторій , медичних працівників розробленню планів з інфекційного контролю та безпеки пацієнтів.

Одним із напрямків діяльності було розроблення заходів та контроль за їх виконанням для забезпечення захисту території країни від особливо небезпечних, карантинних інфекцій. При закладах СЕС були створені склади з відповідними вакцинами, контролювалась наявність в чергових аптеках імуноглобулінів, профілактичних та лікувальних сироваток (протидифтерійної, протиботулінистичної, протигангренозної, протиправцевої та інші), антибіотиків. З метою навчання медичних працівників та інших зацікавлених сторін роботі у вогнищах ОНІ на постійній основі проводились широкомаштабні навчання.

Контролювалось своєчасне проведення щеплень проти керованих інфекцій, що дало змогу забезпечити імунний прошарок проти 6 керованих інфекцій на рівні 90-95% серед дитячого населення. Своєчасно проводились карантинні заходи при виникненні спалахів інфекційних захворювань. Після аварії на ЧАЕС, завдяки цілодобовому моніторингу за радіаційним фоном, своєчасно надавалися рекомендації по проведенню протирадіаційних заходів що дало змогу попередити тисячі випадків уражень людей та тварин та зберегти сотні життів. На засіданні КМУ була дана висока оцінка діям фахівців служби.

На сьогоднішній день зруйнована система підготовки фахівців: лікарів епідеміологів, гігієністів, лаборантів, середнього медперсоналу. В медичних ВУЗах ліквідовані санітарно-гігієнічні факультети. Науко-дослідницькі інститути практично не фінансуються і не виконують наукові дослідження з актуальних питань гігієни та епідеміології.

Вкрай необхідно відновити систему профілактики та протидії поширення інфекційних та неінфекційних хвороб в країні, яка буде позбавлена будь-яких корупційних ризиків.